+Wydział Operacyjno – Rozpoznawczy
![]() |
Naczelnik Wydziału bryg. mgr inż. Artur SZUMNY tel.: +48 81 825 22 81 wew. 25 |
![]() |
Zastępca Naczelnika Wydziału mł. bryg. mgr inż. Artur MALINOWSKI tel.: +48 81 825 22 81 wew. 25 |
Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego PSP
Dyżurni Operacyjni / Dyżurni Stanowiska Kierowania:
mł. bryg. mgr inż. Sławomir POTOCKI
st. kpt. inż. Adam MICHOTKA
st. kpt. inż. Dawid NOWAK
asp. sztab. Justyna GOLEŃ
asp. inż. Paweł PLACHA
Wydział Operacyjno – Rozpoznawczy realizuje zadania w zakresie spraw:
- operacyjnych;
- szkoleniowych (szkolenia OSP realizuje JRG);
- informatyki;
- łączności;
- kontrolno-rozpoznawczych;
- bezpieczeństwa i higieny pracy;
- archiwizacji;
- ochrony danych osobowych;
Do zakresu działań Wydziału należy w szczególności:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo – gaśniczej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej, w szczególności ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa;
- dokumentowanie toku pełnienia służby oraz sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych jednostek ochrony przeciwpożarowej w szczególności podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno – technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie kontroli gotowości operacyjnej jrg oraz współudział w inspekcjach gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczo-gaśniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
- prowadzenie ewidencji jednostek ochrony przeciwpożarowej, w szczególności wchodzących w skład ksr-g, na obszarze działania;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego oraz systemu alarmowania z komendą powiatową;
- bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta powiatowego
o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych; - współdziałanie w planowaniu i organizowaniu szkoleń na potrzeby komendy powiatowej oraz pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej na obszarze powiatu;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków;
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- planowanie wdrażania w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systemowe archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej;
- realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych;
- nadzór nad stroną internetową komendy powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania
i dysponowania w obszary chronione; - zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno – rozpoznawczych;
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i map zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazania do użytku obiektów budowlanych;
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
- wdrażanie w działalności kontrolno – rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno – budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
- prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu co najmniej raz w roku okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji wniosków;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy ;
- uczestniczenie w pracach powołanej przez komendanta powiatowego komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
- prowadzenie archiwum komendy powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i ich brakowania;
- prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych;
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w Komendzie.
+Sekcja Kwatermistrzowsko – Techniczna
![]() |
Kierownik sekcji str. mgr Magdalena ZIĘBA tel.: +48 81 825 22 81 wew. 26 |
Pracownicy wydziału
st. asp. Krzysztof ŁUKASIK
Sekcja Kwatermistrzowsko – Techniczna realizuje zadania w zakresie spraw:
1. kwatermistrzowskich;
2. technicznych.
Do zakresu działań Sekcji należy w szczególności:
- analizowanie i przechowywanie wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnianych pracowników;
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną , specjalną oraz wyposażenie osobiste;
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych, emerytów i rencistów komendy powiatowej;
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania komendy powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego komendy powiatowej;
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
- zapewnienie wymaganej ochrony mienia należącego do KP PSP w Kraśniku;
- sporządzanie planów zakupów i robót budowlano – remontowych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych przez kierowników komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódcę jrg i kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów oraz ustalenie z wydziałem operacyjno – rozpoznawczym priorytetów w tym zakresie;
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz innych źródeł;
- ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej;
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno – technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
- prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego w tym agregatów prądotwórczych;
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym;
- rozliczanie zużycia paliwa, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
- organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
+Sekcja Organizacyjno – Kadrowa
![]() |
Kierownik Sekcji mł. bryg. mgr inż. Przemysław MICHAŁEK tel.: +48 81 825 22 81 wew. 31 |
Pracownicy sekcji:
mgr Magdalena SAGAN
Sekcja Organizacyjno – Kadrowa realizuje zadania w zakresie spraw:
1. organizacyjnych;
2. kadrowych;
Do zakresu działań Sekcji należy w szczególności:
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy powiatowej;
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego;
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego;
- prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej
w komendzie powiatowej; - organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej;
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy powiatowej i jednostki ratowniczo – gaśniczej;
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla komendy powiatowej; - prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta powiatowego;
- realizowanie założeń polityki kadrowo – płacowej komendanta powiatowego;
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie powiatowej w tym dowódcy jednostki ratowniczo – gaśniczej;
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby
i pracy w komendzie powiatowej; - opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrzorganizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie powiatowej;
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych
oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej; - sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno – rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej; - realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej; - analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego;
- zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy;
+Sekcja ds. Finansów
![]() |
Główny Księgowy mgr Renata GOŁOŚ tel.: +48 81 825 22 81 wew. 32 |
Pracownicy sekcji:
mgr Justyna SARNA
Do zakresu działań Sekcji należy w szczególności:
1. sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką finansową;
2. prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej;
3. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy powiatowej,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendanta powiatowego,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych: terminowe regulowanie zobowiązań, ściąganie należności oraz ochrona wartości pieniężnych,
d) odprowadzanie dochodów Skarbu Państwa na właściwe rachunki w obowiązujących terminach,
4. naliczanie wynagrodzeń oraz innych świadczeń pracowniczych, rozliczanie należności publiczno-prawnych wg obowiązujących stawek i skali podatkowych na dany rok, terminowe odprowadzanie na rachunki Urzędu Skarbowego oraz ZUS,
5. prowadzenie ewidencji wypłacanych wynagrodzeń oraz innych świadczeń pracowniczych,
6. analizowanie wykorzystania środków budżetowych z planem finansowym na dany rok, dokonywanie stosownych zmian w planie finansowym komendy powiatowej w ramach rozdziałów klasyfikacji budżetowej,
7. prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
8. nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy powiatowej;
9. prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
10. sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu komendy powiatowej;
11. planowanie budżetu dochodów i wydatków komendy powiatowej;
12. prowadzenie spraw z zakresu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
+Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza
![]() |
Dowódca Jednostki mł. bryg. mgr inż. Piotr MICHAŁEK tel.: +48 81 825 22 81 wew. 24 |
![]() |
Zastępca Dowódcy Jednostki st. kpt. inż. Adam PIŁAT tel.: +48 81 825 22 81 wew. 24 |
Zadania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej:
1. utrzymanie w gotowości operacyjnej jrg oraz współudział w nadzorowaniu gotowości operacyjnej innych jednostek ochrony przeciwpożarowej w szczególności ksrg;
2. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami, oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
3. dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
4. wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
5. wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
6. przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
7. współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
8. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
9. zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego obiektów, urządzeń, sprzętu, wyposażenia oraz właściwe użytkowanie, konserwacja i nadzór nad tym sprzętem;
10. realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w jrg;
11. prowadzenie doskonalenia zawodowego;
12. prowadzenie magazynu obrony cywilnej;
13. współudział w planowaniu i organizacji szkoleń na potrzeby komendy powiatowej oraz pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej na obszarze powiatu,
w tym prowadzenie szkoleń dla jednostek ochrony przeciwpożarowej z terenu powiatu;
14. udział w aktualizacji:
a) stanu gotowości operacyjnej,
b) procedur ratowniczych,
c) dokumentacji operacyjnej;
15. udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych, stanu wyposażenia jrg i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej;
16. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczo-gaśniczych;
17. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej przez rzecznika prasowego;
18. obsługa kancelarii ds. ochrony informacji niejawnych, do zadań której należą:
a) bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów;
b) udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym;
c) egzekwowanie zwrotu dokumentów;
d) przestrzeganie właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w kancelarii oraz jednostce organizacyjnej;
e) prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami;
19. zastępca dowódcy jrg pełni funkcję Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych realizując sprawy ochrony informacji niejawnych, przy znakowaniu których posługuje się symbolem PSO. Do zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy:
20. zapewnienie właściwej ochrony informacji niejawnych w komendzie
21. zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
22. zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka;
23. kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
24. opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych w jednostce,
w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;
25. prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
26. prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
27. prowadzenie aktualnego wykazu osób posiadających uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
28. przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, na podstawie wykazu,
o którym mowa w pkt 8.
29. pomoc podczas opracowywania dokumentacji niejawnej związanej z realizacją zadań obronnych
30. nadzór nad kancelarią ds. ochrony informacji niejawnych.